Tuesday, July 26, 2011

Photobucket
(picture from Utusan)
The proclamation ceremony of Abdul Azis Mulud as the 20th Undang of Naning.

The Lembaga Adat Naning, Traditional Authority of Naning has appointed Abdul Azis Mulud as the 20th Undang (Territorial Chieftain) of Luak Naning with the title as 'Orang Kaya Seri Raja Merah'. The appointment ceremony of the 20th Undang of Luak Naning was held at Kampung Kendong last Saturday and was done with full customary practice of Naning's Adat Perpatih. The appointment also mark the history of Naning when the Undangship is return to the people of Naning. Previously, the position of Undang of Naning was held by Semelenggang Taboh tribes for so long before finally succeeded by a member of Semelenggang Naning tribes.

The Keeper of Naning Undang's Seal, Abdul Ghani Lajin who is addressed as Datuk Paduka Tuan Sidang said that, the appointment of Abdul Azis as the Undang of Naning was made after getting a final decision by the Traditional Authority of Naning which consist of Tiang Balai, Isi Balai and Pembesar Waris. All of them unanimously agreed to appoint Abdul Azis as the 20th Undang of Naning. In the proclamation ceremony, a yellow songkok was put at the head of Abdul Azis as a symbolic of proclamation of the new Undang.

12 comments:

Anonymous said...

DATO UNDANG NANING KE 20 ADALAH DATO MOHD SALLEH BIN MOHD SOM .BUKAN ABDUL AZIZ MULUD. ORANG YANG TAK TAHU SEJARAH ATAU PUN TAK MENGIKUTI PERKEMBANGAN NANING BOLEHLAH PERCAYA. JANGAN NAK CUBA HURU HARAKAN INSTITUSI NANING KE 20.KESAHIHANNYA BILA BILA PUN TERBUKTI DGN IZIN ALLAH.

RADIN BAIK AWAK TUTUP BLOG INI, KALAU TAK PIHAK PDRM AKAN CARI AWAK.

YANG BENAR

JIHAT NANING.

Radin87 said...

@anonymous

Terima kasih kerana menukil komentar anda disini. Apa yg saya tulis adalah berdasarkan apa yg dikeluarkan di berita. Jika salah, saya akan membuat kepastian tentangnya.

Dan, kalo pdrm mahu cari saya.. Carilah.. Catatan saya berdasarkan apa yg tertulis di bernama sendiri.

Dan, mengenai status komentar, mana2 blogger popular semuanya memerlukan approve dari blogger sebelum disiakran. Kalau kamu berani sangat, saya CABAR kamu tulis nama kamu di sini. BERANI?!

Semua penakut, berlindung di balik tiada nama. Huhuhu

Anonymous said...

BAGI NUMBER HP AWAK, SAYA CALL AWAK SELEPAS DAPAT NUMBER AWAK.TQ

Radin87 said...

Letak dulu nama anda @ google akaun anda dulu di sini dan papar kepada umum.

TQ

Anonymous said...

Raja mati raja tanam...doto naning yg ke18 siapa yg tanam..buknnya dato2 naning yg ad skrang

Anonymous said...

Dato naning ada yg ditangkap komunis semasa darurat... Itu ke penghulu ke 18

Badaruddin Kamah said...

Radin87: saya harap artikel ini di teruskan.Penghulu Naning ke 20 adalah YAM Orag kaya Seri Raja merah Dato Aziz Bin Mulud . Salleh Md Som tidak di lantik oleh mana-mana Lembaga Adat yang sah seperti mana terlantiknya Penghulu Naning ke 18 Dato Abdul Latif Bin Hj Hashim. Dato Abdul Latif Hj Hashim di luruhkan pesakanaya pada 21 Mei 2011 apabila tidak mengendahkan nasihat dari Lembaga Adat Naning apabila berterusan menganugerahkan Darjah-Darjah Kebesaran Naning yang tidak di iktiraf oleh kerajaan Negeri Melaka dan Perlembagaan dimana perlakuan Dato Latif yang telah mengenepikan Lembaga Adat dan menjadikan kumpulan Pekida sebagai penasihat adalah jauh dari berlandaskan adat budaya Perpatih Naning . Ini amat memalukan. Dato Salleh Md Som melantik dirinya atas kemelut yang berlaku, apabila Lembaga Adat mendapati Kerajaan Negeri Melaka tidak mahu campur tangan dalam kemelut Institusi Naning selepas pemecatan Dato Latif Hashim dimana semasa perlantikan Dato Latif Hashim Kerajaan dengan ikhsan memberikan 3 kemudahan iaitu 1. dat naning boleh menduduki balai adat kepunyaan Kerajaan Negeri 2. Mendapat elaun ehsan sebanyak RM2500.00 dan kedudukan protokol dalam wilayah adat berada di tangga ke 3 selepas TYT Gavenor Melaka dan YAB Ketua Menteri Melaka. Buat masa ini Elaun ehsan kepada Dato Naning telah di potong selepas surat peluruhan pesaka di hantar ke pejabat SUK Negeri Melaka dan Pejabat Daerah Alor Gajah. Kerajaan Negeri Melaka hanya tinggal mengarahkan agar bekas Penghulu Nanig ke 19 untuk keluar dari balai adat bila-bila masa atas ehsan kerajaan. Dato Salleh Md Som tiada dalam diary perlantikan oleh Lembaga Adat Naning yang sah yang terdiri dari 4 Tiang Balai dan 3 Isi Balai. Bahkan 21 repot polis telah di lakukan oleh su Lembaga Adat atas perlakuan di luar kebiasaan mereka-mereka yang ingin merebut jawatan Penghulu Naning sehingga kini. Makluman.

Badaruddin Kamah said...

Radin87,
Salam dan selamat berkenalan.
Isu kemelut Naning hanya dapat di selesaikan oleh Lembaga Adat Naning yang di anggotai oleh 7 Ahli. Sebagai bloggers. saya mencadangkan agar saudara dapat menghubungi pegawai yang mengelolakan Lembaga Adat Naning seperti berikut di bawah agar maklumat berkaitan adat dan istiadat Naning yang amat mahal di segi sejarah dapat di tampilkan dengan baik. Lapuran berkaitan perlantikan Dato Naning yang ke 20 yang kini di sandang oleh YAM Dato Azis Bin Mulud adalah benar dan sah. Segala maklumat lanjut boleh di perolehi daripada:
Setiausaha
Lembaga Adat Naning
YM Dato Paduka Seri Syahbandar Omar Bin Ali
HP:0136696102

Anonymous said...

Rasanye dtuk azis dan dtuk omar ali tahu siapa waris yg dtauliahkn oleh almarhum dtuk mohd shah undang ke18 dan sape yg mngebukin almarhum sbgai adat mnjunjung pusaka raja mati raja tanam... bukn dtuk latif, dtuk azis dan dtuk salih... kaji dlu sape yg hak mnjunjung pusaka... mngkin ini daulat ble adat d politik kn.. untuk pngetahuan yg hak masih hidup ibu soko pin masih hidup... watikah dari almarhum un sy pnh tngok.... tapi knape yg hak x telibt dlm prebutan ini.. mngkin di politik kn atau dtuk2 undg yg ad skrang tahu jawapannye..

Anonymous said...

Rsenye pemilihan dato saleh sbgai undng 20 mlalui permntaan ibu soko nye pd lmbga adat bukn mlalui syarat dan adat yg dtetap kan... cube kaji ibu soko nye msih ad dan tnye sape yg berhak

Anonymous said...

Tahun 2006 dato azis salah sorang yg pnting menaikkn undang ke 19 srta menafikan waris yg lebih hak... kini dato azis nmpk lebih telus dri dato latif dalam adat.... xpatah kini dah tumboh xhilang dh bganti... xd yg mati xd yg menanam... adat pemegang pusaka alaf baru...

Anonymous said...

Sapa yang saudara maksudkan?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Followers