Friday, July 1, 2011

The Last Day of Tanjung Pagar

Photobucket
(picture from Utusan)
HRH Sultan Ibrahim of Johor waving the crowd before drive the last train from Tanjung Pagar.

His Royal Highness the Sultan of Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar gave his consent to drive the last KTM train to depart from KTM Station of Tanjung Pagar. The Tanjung Pagar Station located in Singapore is the last destination of Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) and has served for 79 years. At 11pm 30th July 2011, KTMB has waving eternal goodbye to Tanjung Pagar as the service of KTMB retreated to the mainland peninsular, leaving behind the last surviving legacy of Singapore which previously a part of Federation of Malaysia. The last train brought 500 passengers consist of KTM’s Staff and media bid farewell to leave the land of Singapore. After an hour and a half journey, the last train to Tanjung Pagar, arrived at Johor Sentral Station at Johor Bahru.

Starting today, Woodlands Train Checkpoint is the last destination for KTMB to drop Singaporean passengers. The date of terminating the service of KTMB to Singapore still not yet determined. After it is finalized, Johor Sentral Station will be the last southern stop for KTM Berhad. The fate of Tanjung Pagar Station shall vest on the hand of Singaporean Government. Under the POA signed between Malaysia and Singapore in 1991, Singapore has promised to maintain it as a heritage.

Malaysian expressed their sadness over the lost.

"After Pulau Batu Putih, we have lost Tanjung Pagar."

Photobucket
Tanjung Pagar Railway Station

2 comments:

Anonymous said...

Mereka yang terlibat menyerahkan tanah KTM di Singapura akan dikenang sampai bila-bila. Mereka akan kekal berada dalam lipatan sejarah. Kalau Sultan Hussien of Kampong Glam dikenang sebagai orang yang menyerahkan Temasek kepada Stamford Raffles, nama mereka yang terlibat menyerahkan tanah KTM di Singapura sebaris dengan Sultan Hussien of Kampong Glam. Kalau nama Sultan Hussien of Kampong Glam dikutuk sampai bila-bila, nama mereka yang terlibat menyerahkan tanah KTM di Singapura pun akan dikutuk sampai bila-bila.

Anonymous said...

Nilai sebenar tanah KTM di Singapura menurut anggaran pada tahun 1995 ialah RM1.5 trillion. Bagi forumer yang gagal matematik ketika UPSR (atau Penilaian Darjah Lima), RM1.5 trilion bermaksud RM1,500,000,000,000.00.

Itu adalah penilaian pada tahun 1995. Pada tahun 2011, nilainya bertambah berkali-kali ganda lagi. Pada tahun 2015, nilai tanah itu boleh mencecah RM3 trillion. Jumlah RM3 trillion itu kalau dibelanjakan untuk bajet tahunan negeri Kelantan, 7,500 tahun baru boleh habis. Apa yang Malaysia dapat sebagai imbuhan ialah tanah sekangkang kera di pinggiran pantai yang nilainya tidak seberapa.

Bandingan dengan bajet tahunan negeri Kelantan ialah RM400 juta. Bagi forumer yang gagal matematik ketika UPSR (atau Penilaian Darjah Lima), RM400 juta bermaksud RM400,000,000.00.

Tanah KTM sudah terlepas ke tangan Singapura. Persoalan yang timbul ialah, oleh kerana nilai tanah itu sangat mahal, siapakah yang mendapat komisyen dari GOS dan berapa banyak?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Blog Followers